fredag 12 oktober 2018

22 July

 
Detta var en tung film att se, mina vänner.
Kortfattat så handlar den om attacken i Norge den 22 juli 2011, då Anders Behring Breivik sprängde en bomb i Regjeringskvartalet innan han körde till Utöya och sköt ihjäl en massa ungdomar.

Handling
Fokuset i denna film ligger inte bara på Breivik eller ens attacken i Utöya, mera fokus ligger på vad som hände efteråt. Vi får följa med rättegången, där Breivik först hävdar att han var galen för att sedan neka till det. Enligt samtalet han har med sin advokat så är det för att han inte ville att hans idéer skulle försvinna ut i sanden och bli avskrivna som "en galenpannas ord". (För det han gjorde är naturligtvis något som bara vettiga människor gör, eller hu? Hör ni sarkasmen?)

Vi får också följa med hans advokat Geir Lippestad som försöker göra sitt jobb och vara försvarsadvokat. Det innebär främst att han vill se till att Breiviks egna rättigheter bevakas och då löper han ständigt risk att förlora sitt anseende. Folk ringer hem till Geir och kallar honom för "nazistälskare".
Han håller också många samtal med Breivik och måste stå ut med hans påståenden, som till exempel att Breivik skulle vilja kalla in Statsministern till att vittna i rättegången, vilket naturligtvis inte går!
Och förstås Breiviks egna påståenden om hur han är en kommendörkapten i en hemlig modern korsriddar-organisation och att när Breivik har fått förklara sina handlingar i rätten så kommer Norge att explodera i en revolution där "den kulturella marxismen" kastas ut.

Slutligen följer vi också med Viljar Hanssen. Det är en pojke som befann sig på Utöya när Breivik slog till. Han blev skjuten fem gånger av Breivik när han försökte fly tillsammans med sin lillebror, varav en kula exploderade i hans huvud. Han blev opererad och hans tillstånd var väldigt kritiskt väldigt länge tills han äntligen stabiliserades. Idag studerar han juridik.
Vi får följa med allt från då han är på lägret i Utöya, då han blir skjuten av Breivik och hittas av insatsstyrkan, då han är på sjukhuset och hur han klarar sig med alla känslomässiga sår som han fick av den händelsen.
Och hur han slutligen kämpar med sin egen rädsla för att våga vittna mot Breivik under hans rättegång.

Om filmen
Den är väldigt välgjord. Jag gillar speciellt hur de har tagit norska skådespelare att säga repliker på engelska. Varför det? För att det sägs många namn! Och det skulle skära i öronen om man skulle ha en amerikansk skådis som försöker uttala norska namn med en tung amerikansk brytning! Själv skulle jag ha föredragit om de hade gjort allting på norska istället, jag menar amerikaner kan väl läsa text? Men ja, det är bara jag det.

Vad kan jag säga mera om filmen? Det finns inte så mycket mera att säga egentligen. Skådespelarna gör ett bra jobb. Breivik ges ingen sympati vilket jag tycker är bara bra. Jag tror att så fort han kommer ut, om det händer, så kommer han att bli mördad. För just nu har han otroligt många fiender i Norge. Det att han sitter i en isolerad cell är inte för att skydda andra från honom, det är väl för att skydda honom från alla andra fångar.

Betyg
Se den för all del, men låt mig ge er ett varningens ord: Vetskapen om att allting hände på riktigt gör det till en väldigt tung film. Den är inte rolig på något sätt. Den kan vara undervisande, vilket var den främsta orsaken till att jag satt igenom den. Jag var genuint intresserad av rättegången och hur det gick för åtminstone några av de som överlevde.
Så det är inte precis en film du slötittar på när du har ledigt en kväll, nej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar