söndag 28 oktober 2018

Tid för Nanowrimo

Nu som då när jag pratar om nanowrimo med mina vänner, så säger de något i stil med
"Jo, det skulle vara så coolt att delta, men jag tror inte att jag har tid..." 
Sen när diskussionen fortsätter så märker jag att de visst skulle ha tid, bara de skulle möblera om lite i sitt dagsschema. Så det tänkte jag prata om med er idag, kära bröder och systrar, hur man finner tid.

Vi kan börja med att utgå från 8-8-8 regeln. 8 timmars sömn, 8 timmars arbete och 8 timmars övrigt.
Att skära i de tider man sover är en möjlighet, jag har gjort det ett par gånger, men jag skulle inte rekommendera det. Gör det om du är på riktigt desperat, men jag skulle våga påstå att det är bättre att få ordentligt med sömn, du tänker bättre då.
Och låt oss säga att du har ett jobb du gör åtta timmar om dagen-isch. Det kan du inte heller riktigt påverka, du måste fortfarande betala elräkningarna.

Så då har vi kvar "förströelser", eller "övrigt" kunde man kalla det. Det är alltså åtta timmar att umgås med vänner och familj, ägna dig åt hobbyer, städa huset, spela spel, se på netflix, läsa osv... Det är här vi ska göra snittet, mina vänner.
Tidigare har jag sagt att man ska stänga av netflix, man kan leva utan att binge-se ännu en deprimerande, men så kallad "djuup" fantasy-serie på Netflix. Men det tänker jag inte göra denna gång, istället tänker jag försöka med något annat:

Gör upp en lista över de saker du gör på din fritid, gärna i ordning från det som är viktigast till det som inte är så viktigt. Listan ser säkert ut något i stil med:

-Pojkvän/flickvän/Man/fru osv.
-Den övriga familjen (föräldrar/syskon)
-Vänner
-Läxor (om du går i skolan)
-Laga mat
-Städa
-Träningspass
-Facebook/Instagram/Twitter/ Sociala medier i överlag
-Youtube
-Blogga
-Tv-serier
-Böcker
-Spel

Säkert har jag glömt något, men vi kan väl utgå från att en lista kan se ut så här? Så vilket är viktigast och vilket kan du trimma bort?

Jag skulle påstå att familj och de vi älskar är viktiga. All you need is love. Vänner är lite knepigt för min del, vi är så utspridda, jag träffar en vän kanske en gång i månaden. Läxor måste du förstås göra, det går hand-i-hand med arbete, det är bäst att inte skära i det, så länge du inte kan improvisera, som jag gjorde i gymnasiet. Det är en historia för en annan dag.

Så det är de viktigaste....
Att laga mat och städa då? Det måste väl göras? Vi kan väl inte skära där?
Både ja och nej.... Jag skulle påstå att du KAN trimma ner på matlagningen om du kan gå med på att äta "sämre" mat i en månad, dvs mera snabbmat. Inget jag som kockstuderande rekommenderar, men visst går det.
Och om du inte har något emot att slarva med städningen i en månad, så kan man skära av några timmar där.
Samma med träningspass. Om du har varit på gymmet varenda dag, så går det säkert bra om du låter det vara i en månad. Inte helt och hållet kanske, men du kan åtminstone trimma ner det lite.

Och nu kommer vi då till sociala medier och neråt. Som sagt, jag tänker inte säga att det är värdelöst. Men ställ dig frågan om du KAN trimma ner på något.
Så hur mycket behöver vi trimma ner? Det varierar förstås. Själv klarar jag av mitt dagliga kneg på 1-3 timmar. Jag vet folk som behöver mera. Du måste helt enkelt känna efter och se vad som fungerar för dig, vad du kan leva utan. För visst KAN du leva utan dina youtubare och netflix i en månad?

Så där har vi det.
1) Gör upp en lista över saker du gör under din dag
2) Försök organisera det från viktiga saker till minst viktiga.
3) Se om du kan trimma ner lite bland de minst viktiga sakerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar