söndag 12 augusti 2018

The Art of War av Sun Tzu

Jag har sagt det förr och det tål att upprepas: Jag hade tur i valet av mor. 
För hon uppmuntrade mig som liten att läsa brett och prova på nya författare och nya sorters böcker. 

Förstås, jag tror inte hon tänkte på att jag skulle läsa The Art of War av Sun Tzu, men vara hur det vill med det: Hennes son gör åtminstone något annat än att kolla på The Big Bang Theory (HAHA!).
Den skrevs av den kinesiske generalen Sun Tzu, som levde på 500-talet före vår tideräkning.

Så vad handlar denna bok om då?
Kortfattat så är det en manual i krigskonst, med tips på hur en militär ledare kan vända situationer till sin fördel. 
Ett exempel är ett tips på att försöka avsluta kriget snabbt, trots att det har talats om att man ska ta det säkra före det osäkra, så har inget krig blivit vunnet av en långt pågående kampanj. Senare talas det om hur viktigt det är att snabbt och smidigt röra sina trupper framåt.
Detta får mig att tänka på General Patton, en amerikansk general under det andra världskriget. Han ansåg att de amerikanska soldaterna i Europa inte bör "hålla ställningar", för om de håller ställningarna så betyder det att de inte rör sig framåt.

Essensen som jag får utav boken är att en del strider kan vinnas långt innan kriget ens har börjat. Med planering, bra ledare som inser sina egna och fiendens brister, och om ledarna slänger bort alla tankar om ära och tillit till sig själva. 

Och visst, det är bra att känna till om vi befinner oss i krig, men i det civila livet har det väl ingen betydelse, rätt?
FEL!
Om man tänker på att boken pratar om ledarskap och problemlösning i största allmänhet, så innehåller den en massa intressanta tips. Företagsledare säger att de har läst The Art of War och har funnit att dess tips hjälper mycket.

Ett tips som jag personligen tycker om är en klassiker
 "It is said that if you know your enemies and know yourself, you will not be imperiled in a hundred battles; if you do not know your enemies but do know yourself, you will win one and lose one; if you do not know your enemies nor yourself, you will be imperiled in every single battle."

Säg att jag, som ska börja studera till kock, inte känner till mina egna brister eller vad som förväntas av mig. Då blir jag en dålig kock, som står och svär åt mina medarbetare bland grytorna samtidigt som jag slarvar och serverar rå mat.
Om jag däremot känner till mina brister, men vet inte vad som förväntas av mig i kockyrket, så blir jag en okej kock, i bästa fall. Som vet att jag har en kort stubin, men jag kan fortsättningsvis inte kocka för femtio cent. 
Om jag känner till vad som förväntas av mig i kockyrket, men inte mina egna brister, så blir jag en stöddig, men okej kock, som tror att jag redan kan allt. 
Men om jag känner till mina brister och vad som förväntas av mig som kock, då kan jag bli en riktigt utmärkt kock. 

En annan som jag gillar personligen är 
"He who knows when he can fight and when he cannot will be victorious."
Detta säger sig självt, eller hur? En hel del strider är helt enkelt inte värda att utkämpa, det finns inget att vinna på att utkämpa dem.
Visst, det är en självklarhet, men å andra sidan så känner jag MÅNGA människor som ger sig in i meningslösa debatter. Och andra människor som försöker lära sig något de varken kan lära sig eller vill lära sig. Och ett par människor till som envist försöker starta projekt som var dömt att misslyckas, som att försöka slå en död häst till liv igen. 

Betyg
Jag rekommenderar den till dig som vill prova läsa något lite annorlunda.
Jag rekommenderar den till dig som vill läsa en gammal bok om ledarskap och problemlösning.
Och så rekommenderar jag den till dig som vill kunna sporta med att läsa gammal kinesisk vishetslitteratur. Den är kort och det finns en lätt engelsk översättning för 3:60 på Adlibris. 

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar