fredag 23 oktober 2015

Manliga bloggare?


Jag tänker diskutera lite frågor som finns om att vara en man som bloggar (relativt) effektivt. Nu som då har diskussionen om manliga bloggare i svenskfinland dykt upp. Varför är vi så få? Är det för att vi blir undanknuffade av tjejerna?

Känns det ensamt att vara en man som bloggar?
Faktiskt inte. Att blogga, precis som att skriva i allmänhet, är ensamt.
Det känns mera ensamt att vara en bloggare av min sort som bloggar om populärkultur. För hur många bloggar finns det som min? Det närmaste exemplet jag kommer och tänka på är Martins.
Visst, det finns en stereotyp om att en bloggare är en ung tjej i tidiga tjugoårsåldern som bloggar om sin vardag eller mode vilket inte passar in på mig. Men nu kan man tyvärr inte alltid passa in.

Varför finns det så få män som bloggar?
Det finns många svar på den frågan:En del har inte hittat sin grej de vill blogga om. Jag försökte själv för några år sen blogga om vardag (och vardagsfilosofier) tills jag kom på att jag inte är en sån person. Det ledde till att jag inte helt enkelt kunde blogga på några år eftersom jag inte visste vad jag skulle skriva om. Slutligen kom jag på att helt kallt skriva om mitt intresseområde: Populärkultur! Take it or leave it!
Så mitt tips till sådana människor är att "skriv om det du tycker om". Jag tycker om film, böcker och annat, så jag skriver om det!
En kille som kanske tycker om att sporta kan blogga om det, dela med sig av träningstips eller tycka till om olika sportlag!
Eller kanske du brinner för människorättsfrågor? Skriv om det!
Eller kanske du tycker om att laga mat? Skriv om det!
Eller kanske det finns en man där ute som vill skriva om hur man bäst vårdar en mustasch? Skriv om det! Jag kanske får för mig att odla mustasch någon dag.

Sedermera så kanske det ligger något i att det är mestadels är kvinnor som bloggar, men inte så att kvinnorna trycker ner männen. Det är nog snarare så att män i många fall känner att en blogg måste "se ut" på ett visst sätt. Lite som när man föreställer sig att en barnmorska alltid är en kvinna. Eller att en soldat ofta är en man.
Låt mig illustrera med ett exempel: När jag har nämnt till några av mina manliga vänner att jag har bloggat har svaret varit något i stil med "Jaha, så du tar en bild av dagens outfit, en bild av din frukost och skriver om onödigt bullshit?" De som faktiskt har läst min blogg vet att det inte finns sådant här.

Blir män undanknuffade av kvinnor?
 Skulle inte tro det, nej. Vi blir inte undanknuffade på det sättet att kvinnorna medvetet ignorerar våra försök till blogginlägg. Det HOPPAS jag inte iallafall!
Det är i allmänhet knepigt att få läsare till sin blogg. Vi har det inte värre bara för att vi är män, grabbar!

Det var mina två cent. Jag har pantat på detta inlägg en längre tid och inte vågat skriva det. Har inte egentligen så mycket energi att ge mig in i den debatten, men ibland måst man kliva ur sin bekvämlighetszon.
Avslutar med en låt som jag tycker helt bra summerar ihop hela min "bloggkarriär" än så länge:


4 kommentarer:

  1. Bra inlägg :) Många har nog fördomar om att en blogg just ska innehålla dagens outfit och allt man stoppar i sig, då jag ser mer bloggen som ett sätt att förlänga mig själv och ett aätt att utvecklas inom det man tycker om :)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med. :) Det är ett sätt att utvecklas inom det man tycker om. :) Samtidigt så övar man sig på att uttrycka sig.

    SvaraRadera
  3. Jag har lite detsamma med min egen blogg, som främst bara handlar om att jag skriver om känslor eller händelser eller tankar. Jag skriver främst för att få utlopp för dem å samtidigt får jag ibland inspiration att skriva annat också som dikter eller berättelser. SÅ jag håller nog med i att man över att uttrycka sig :)

    SvaraRadera
  4. Eftersom jag anser mig ha lite koll på bloggvärlden ;) följer många bloggar och har gjort det sen 2008, så har jag fått intrycket att många män väljer att humorblogga. Jag undrar varför just den genren.

    SvaraRadera