lördag 10 oktober 2015

202 inlägg senare / 100 inlägg på ett år

Jag har nu bloggat i två och ett halvt år. En massa filmer, böcker och serier har blivit recenserade. En massa förslag till bordsrollspel har blivit presenterade. Och nyligen skrev jag hela 202 inlägg.
I början av januari så gjorde jag ett inofficiellt årslöste: Att skriva 100 inlägg på ett år. Det verkar som om det löftet har blivit infriat nu, ty detta blir mitt 100:e inlägg i år. 

När jag ser tillbaka över gamla inlägg och försöker tänka på vad som är annorlunda nu så är det första jag kommer att tänka på är att jag skriver mindre. I de tidiga recensionerna av en film t.ex så beskrev jag ofta hela handlingen. Numera gör jag inte det, utan skriver bara en (relativt) kort summering av upplägget. Delvis så tycker jag att det räcker. Förr så tänkte jag att jag skulle bara helt kallt berätta vad jag har sett. Är ingen intresserad? Well tough shit! Men nu vill jag få er att bli intresserade av filmen jag nyligen har sett / Boken jag har läst /Spelet jag har speat osv. Det kan jag inte göra om jag återger hela handlingen.
Delvis har så många människor sagt att jag skriver så långa inlägg att de inte orkar läsa dem. Så jag har skalat ner lite. Men mer än så här kan jag inte göra utan att mina recensioner bara består av "DUUUDE, jag såg just Star Wars 7!! DEN VAR AWESOME!!!!" Det finns tillräckligt många sådana inlägg där ute.

Jag tänker också skriva om vilka som är mina mest populära inlägg i skrivande stund (de som har fått mest klick), samt fundera lite kring varför just de inläggen blev så populära.

5. Onda Boken av Kaj Korkea-Aho
På femte plats finner vi min recension av Kaj Korkea-Ahos senaste bok. Varför just den fick mera klick vet jag faktiskt inte. Jag har recenserat många böcker i år, varför är Kajs bok så känd då?
Jag tror det har lite att göra med det faktumet att han är finlandssvensk. Han är lättare att relatera till än t.ex Isaac Asimov eller Ray Bradbury (Vet du ens vilka dessa typer är?). Sedermera har den finlandssvenska median gjort ett bra jobb i konsten att göra honom till ett "brand". Flera finlandssvenskar vet helt enkelt vem han är.
Jag tror också det har att göra med att min recension kom inte så länge efter att boken kom ut. Jag skaffade boken en vecka efter att den hade kommit ut och recenserade den några dagar senare när jag hade läst klart den. Så det är naturligtvis intressant att höra om min åsikt.

4. Filmutmaning!
När jag hade gjort min läsutmaning i ett halvår så tänkte jag att det skulle vara roligt att skapa en egen utmaning, fast för filmer. En utmaning som skulle hjälpa just dig, kära läsare, att utvidga din filmsmak och prova något nytt helt enkelt!
Så jag tror helt enkelt det lockar folk, en utmaning!

3. 6 filmer som jag ogillar men som alla älskar

Orsaken till att detta inlägg fick mest klick är antagligen för att risken finns alltid att jag ska nämna just DIN favoritfilm! Tänk om du är ett hardcore Twilight-fan. Hemska tid om jag sågar itu just din favoritfilmserie!
Jag tycker det är synd för jag gjorde en annan lista: Mina 10 bästa filmer som du (antagligen) inte har sett. Den listan gillar jag bättre, jag tycker mera om idén och gillade att flasha min filmkunskap.

2. Läsutmaning
Igen, en utmaning. Detta inlägg blev också det mest kommenterade inlägg, med hela fem kommentarer! Oh lord...
Och mitt kändaste inlägg är....!

1. De 10 värsta julsångerna

Yep, listor tycks alltid dra klick. Speciellt om jag påstår att något är skit. Tänk om jag just råkar hacka sönder din favoritlåt? Som t.ex Last Christmas av Wham! .... Seriously, den låten är hemsk. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar